اخبار و مقالات

دستگاه وافل ساز

دستگاه وافل ساز

دستگاه وافل ساز چیست؟

دستگاه وافل ساز یک وسیله آشپزخانه است که برای تهیه وافل، یک نوع شیرینی نرم، استفاده می‌ شود. این دستگاه شامل دو صفحه مسطح است که بین آن ها محفظه‌ ای برای قرار دادن خمیر وافل وجود دارد. با قرار دادن خمیر وافل درون محفظه و بستن دستگاه، خمیر به دستگاه وارد شده و تحت اثر حرارت و فشار از دو طرف صفحات، پخته و شکل می‌ گیرد.

وافل‌ ها معمولاً شامل موادی مانند آرد، شکر، تخم مرغ، شیر، وانیل و روغن هستند. بسته به سلیقه و علاقه شخص، می‌توان انواع مختلفی از وافل تهیه کرد. از جمله معروف ترین انواع وافل می‌ توان به وافل کلاسیک (بدون عصاره یا تزئینات)، وافل با عصاره میوه، وافل شکلاتی، وافل بستنی و وافل ساندویچ (که بین دو تکه وافل مواد دیگری مانند مرغ، قارچ، گوشت و سبزیجات قرار می‌ گیرد) اشاره کرد.

استفاده از دستگاه وافل ساز بسیار ساده است. بعد از روشن کردن دستگاه و صبر کردن تا به دمای مورد نظر برسد. خمیر وافل درون محفظه قرار داده می‌ شود و دستگاه بسته می‌ شود. بعد از چند دقیقه وافل آماده است. و می‌ توان آن را با مواد دل خواه مانند عسل، شکلات، میوه و بستنی تزئین کرده و سرو کرد.

دستگاه وافل ساز یک وسیله محبوب در آشپزخانه‌ ها است، زیرا به سرعت و به راحتی وافل‌ های خوش مزه و لذیذ را تهیه می‌ کند. هم چنین، این دستگاه قابلیت تنظیم دما و زمان پخت را دارد تا بتوان وافل‌ ها را به دل خواه خود پخت کرد.

وافل چیست؟

وافل

وافل یک نوع شیرینی است که معمولاً به صورت صفحه‌ ای و باریک پخته می‌ شود. این شیرینی از خمیری تهیه می‌شود که شامل آرد، شیر، تخم‌ مرغ، شکر و مواد دیگر است. دستگاه وافل ساز برای پخت وافل استفاده می‌ شود. وافل معمولاً با تاپینگ‌ های مختلف مثل عسل، شکلات، میوه‌ ها، خامه و بستنی سرو می‌ شود. این شیرینی محبوب در بسیاری از کشور ها و به ویژه در کشور های غربی است و به عنوان صبحانه، دسر یا خوراکی میان وعده مصرف می‌ شود.

آشنایی با انواع دستگاه وافل ساز

امروزه وافل‌ ها از محبوبیت نسبتاً بالایی برخوردار هستند از این رو برای راحتی شما و برای آماده‌ سازی وافل‌ های خوشمزه، انواع مختلف دستگاه‌ های وافل ساز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هر یک از دستگاه‌ های وافل ساز دارای ویژگی‌ های متفاوت و منحصر به‌ فرد هستند.

  • دستگاه وافل ساز با پوشش نچسب

دستگاه‌ های وافل ساز نچسب به راحتی از سطح شان جدا می‌ شوند. از آن جا که در این دستگاه وافل به سطح دستگاه نمی‌ چسبد. تمیز کردن و شستن آن نیز به راحتی انجام می‌ گیرد. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ ها باید با دست شسته شوند. هم چنین باید نهایت دقت خود را به خرج دهید که سطح این دستگاه خش نیفتد. وقتی سطوح دارای پوشش نچسب خش می‌ افتد و یا پوسته‌ پوسته می‌ شوند دیگر قابل استفاده نیستند.

برای مطالعه ی مطالبی در مورد سرخ کن صنعتی و انواع آن کلیک نمایید.

  • وافل ساز با سطوح چدن

وافل ساز با سطوح چدن از دوام نسبتاً بالایی برخوردار هستند اما برای نچسب شدن باید هرچند وقت یک‌ بار با استفاده از روش‌ های خاص آن‌ ها را روغن‌ مالی کرد. به اصطلاح عامیانه این ظروف به سیزنینگ نیاز دارند. در ضمن این نکته را باید به خاطر بسپارید که چند دقیقه طول می‌ کشد تا سطوح چدن داغ شوند.

  • دستگاه وافل ساز تک قسمتی

این نوع دستگاه شامل یک صفحه پخت وافل است که به راحتی قابل استفاده است. خمیر وافل را روی صفحه می‌ ریزید. دستگاه را بسته و صبر می‌ کنید تا وافل پخته شود. این دستگاه‌ ها معمولاً بسیار کوچک و قابل حمل هستند.

  • دستگاه وافل ساز دو قسمتی

این نوع دستگاه دارای دو صفحه پخت است. که هر دو صفحه را به هم فشار داده و وافل را پخته می‌ کند. این دستگاه‌ ها اغلب بزرگ تر از دستگاه‌ های تک قسمتی هستند و به شما امکان می‌ دهند تعداد بیشتری وافل را در یک زمان پخت کنید.

وافل ساز دو قسمتی

  • دستگاه وافل ساز قابل تنظیم

برخی از دستگاه‌ های وافل ساز قابلیت تنظیم دما و زمان پخت را دارند. این امکان به شما می‌ دهد تا وافل‌ های خود را به دقت دل خواه پخت کنید. هم چنین، این دستگاه‌ ها به شما امکان می‌ دهند درجه بندی پخت وافل را تنظیم کنید، از وافل‌ های سبک و نرم تا وافل‌ های سفت و کرسپی.

  • دستگاه وافل ساز با قالب های تعویض پذیر

برخی از دستگاه‌ های وافل ساز قابلیت استفاده از قالب‌ های تعویض پذیر را دارند. این قالب‌ ها می‌ توانند شکل دل خواهی را بر روی وافل‌ های شما ایجاد کنند، مانند قالب‌ های قلب، استارت، صورتک و غیره. این دستگاه‌ ها به شما امکان می‌ دهند وافل‌ های خود را به شکل‌ های جذاب و متنوعی تبدیل کنید.

تاریخچه وافل ساز

اگر چه وافل در آمریکا بسیار محبوب است، اما متعلق به آنجا نیست. هنوز به طور کامل نمی‌توان گفت که منبع اولیه تهیه وافل متعلق به کجاست. اما اعتقاد بر این است که به عنوان یک سنت در آشپزی غربی آغاز شده است. وافل‌ ها در حال حاضر برای رسیدن به شکل و طمعی که امروز می‌ شناسیم. و دوست داریم دست خوش تغییرات زیادی شده اند. یونانیان باستان وافل را به عنوان یک کیک مسطح بدون هیچ‌ گونه حفره بر روی آن می‌ پختند.

هنگامی که دستور غذا به اروپای قرون وسطی رسید آن‌ ها شروع به مهر زدن بر روی وافل‌ ها با نماد و نشانه‌ های مختلف کردند. هلندی‌ ها تاثیر بسیار زیادی در تهیه وافل به شکل امروزی داشتند و اعتقاد بر این است که توماس جفرسون اولین دستگاه وافل ساز را درسال ۱۷۸۹ به آمریکا برد. سال‌ ها بعد در دهه ۱۸۰۰، حق ثبت اختراع برای اولین وافل‌ ساز بر روی اجاق گاز به ثبت رسید.

اگر چه بسیاری از مردم ترجیح می‌ دهند در رستوران‌ ها یا غذا خوری وافل مورد علاقه خود را بخورند، اما سازندگان لوازم آشپزخانه محصولاتی تولید کرده‌اند که به شما اجازه می‌ دهد وافل را به راحتی در آشپزخانه خود تهیه کنید.

تاریخچه

تفاوت بین دستگاه وافل ساز و دستگاه پنکیک ساز

دستگاه وافل ساز و پنکیک ساز هر دو ابزار هایی هستند. که برای پختن خوراکی استفاده می‌ شوند. اما تفاوت‌ هایی نیز بین آن‌ ها وجود دارد. در بخش زیر به برخی از این تفاوت‌ ها اشاره می‌ کنیم:

  • شکل و ساختار: دستگاه وافل ساز معمولاً دارای صفحه‌ های چند ضلعی است که وافل را در آن پخت می‌ کند. این صفحات باعث ایجاد الگو های خاص در وافل می‌ شوند. به عبارت دیگر، وافل‌ ها شکل چهار ضلعی با الگو های خاصی می‌ گیرند. از طرفی، پنکیک ساز دارای صفحات صاف است که پنکیک را در آن می پزد. پنکیک‌ ها شکل گرد و صاف دارند.
  • ضخامت و سفتی: وافل‌ ها معمولاً نسبتاً ضخیم و سفت هستند. آن‌ ها درونی نرم و مرطوب و بیرونی کرسپی و سفت هستند. در مقابل، پنکیک‌ ها نسبتاً نازک و نرم هستند. آن‌ها درونی نرم و لطیف و بیرونی نیز نرم و اسفنجی هستند.
  • مواد تشکیل دهنده: ترکیبات موادی که در تهیه وافل و پنکیک استفاده می‌ شوند ممکن است تفاوت داشته باشد. خمیر وافل معمولاً شامل آرد، شیر، تخم‌مرغ، شکر و روغن است. در حالی که خمیر پنکیک شامل آرد، شیر، تخم‌مرغ، شکر و وانیل است. این تفاوت در ترکیب مواد تشکیل دهنده باعث می‌شود که وافل و پنکیک دارای طعم و بافت متفاوتی باشند.

با این حال هر دو می‌ توانند برای پختن دیگر غذاها مانند کیک تورتیا و غیره نیز استفاده شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *